¿ Hur värmer ni upp eran häst/sköthäst ¿

Fråga till er " hur värmer ni upp eran häst/sköthäst? "

Kommentarer
SOFIE photo and life ~

Skrittar först, börjar med trav i cirklar eller över hinder (beror på vars man rider) sen lite galopp och små övningar i trav o.s.v :)



Blogg: http://sofiies.webblogg.se/
2011-08-15 @ 22:08:57
Elinaa

Om jag rider på plan så skrittar jag runt i typ 10 min överallt på plan hit och dit för att inte tråka ut hästen för då vet den ju " ååh nu är de dags för trav, nu ska vi sakta av osvosv" så jag rider jätte olika men sen travar jag lite på långa tyglar hit och dit och avbrott asså trav till halt och halt till trav osv. :) sen samma med galoppen men då galopperar jag inte länge utan samlad galopp på kortsidan sen jävligt ökad galopp på långsiderna sen har man en pigg häst undet passet! :D



2011-08-15 @ 23:07:29
Eveline Henriksson

jag har en sköthäst som heter Fröken men nu förtiden blir ´de lite varierat då hon har flera hästar så ´de brukar variera mellan Lufsen och Fröken. Jag börjar me att skritta i tio minuter, sen gör jag tempoväxlingar i skritt och trav, ställer och börjer på nacken, gör siförande hjälper så dom ska bli mjuka och inte ha lätt att sträcka på sig, övar på halvhalter, ökar och minskar, så håller jag på i kanske 1o minuter en kvart så då har de gått ungefär 20-25 minuter av passer sen så emn fröken galopperar jag inte då hon bara är tre år men med Lufsen tar jag galoppen i slutet av passet innan jag ska börja trava av osv....Han är också travhäst så de är inte så mycke galopp ;) ! Efter passet visiterar jag noga igenom hästen, extra noga på benen och hovarna då de oftast är där dom skadats om dom gjort illa sig! Sen innan passet brukar jag göra innan jag kratsar hovarna känna så skorna sitter bra på hästen och inte är lösa. under vintern känner jag så inte broddarna håller på att åka av !!! så nu fick du lite tips på hur ett pass kan se ut ;) !



Blogg: http://klubbaegott.blogg.se/
2011-08-22 @ 18:13:56




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback